TAC Rally loopt uit op deceptie voor VDZ Racing

VDZ Racing op het onverhard
Afgelopen zaterdag werd in de omgeving van Tielt (B) de tweede ronde van het Belgisch Rally kampioenschap, de TAC Rally, verreden. Ook voor de deelnemers aan de Nissan 350Z Challenge was de lastige wedstrijd in het westen van België de tweede afspraak op hun kalender.De verkenning op vrijdag werd onder stralend weer afgewerkt maar zaterdagochtend werd de eerste boucle van vier klassementsproeven onder zeer dichte mist verreden. Het zicht was op sommige punten ver onder de vijftig meter waardoor er al tijdens de eerste klassementsproef menig coureur de mist in gingen.

Roel van der Zanden en zijn navigator Paul Geerts kwamen de eerste klassementsproeven zonder noemenswaardige problemen door. Roel moest erg wennen aan het gladde asfalt en het feit dat er in België wel veel gesneden, of couperen zoals de Belgen het noemen, kan worden. Gaandeweg de tweede boucle wist het duo, onder flink verbeterde weersomstandigheden, steeds beter in het ritme te komen en waren ze in een mooie strijd verwikkeld om de derde plaats.

“We kwamen wat lastig in ons ritme en de zeer dichte mist hielp daar niet echt bij. Ook is het erg wennen aan het feit dat er in België erg veel kan worden gesneden, dit in tegenstelling tot de wedstrijden in Nederland. In sommige bochten rijdt je met vier wielen op hoge snelheid door het gras naast het parcours wat natuurlijk erg wennen is. Maar tijdens de tweede boucle ging het al een stuk beter en ging het snijden ons ook al veel beter af. De auto had het door die extra meters door het gras zwaar te verduren. Tijdens de tweede service van de wedstrijd moesten er twee draagarmen worden vervangen en dat hebben de jongens van het serviceteam erg snel en vakkundig gedaan,” aldus Roel.

Tijdens het vervolg van de wedstrijd gaven Roel en Paul gevolg aan de stijgende lijn van de klassementsproeven van voor de middag. Ze wisten de derde plaats in het Nissan klassement vast te houden en moesten alleen Antoine Biesheuvel en Matthias Boon voor zich dulden. Het duo leek op weg naar een zekere derde plaats in de 350Z Challenge totdat het op de voorlaatste klassementsproef van de wedstrijd vreselijk misging.

Op hoge snelheid werd een bocht gesneden, zoals dat al de gehele dag werd gedaan, maar deze keer kwamen ze in de greppel naast het parcours terecht in plaats van op het asfalt. Ze gleden nog een flink aantal meters door en kwamen uiteindelijk, met nog flinke snelheid, tot stilstand tegen een betonnen telefoonpaal die daardoor afbrak en boven op de auto terecht kwam. Roel en Paul konden de auto ongedeerd verlaten maar de Nissan werd door de crash flink beschadigd.

“We hadden de derde plaats goed in handen en het tempo was gewoon goed. De derde plaats was echt binnen handbereik. We gingen op de voorlaatste klassementsproef op hoge snelheid een bocht in en sneden deze zoals we dat al de hele dag hadden gedaan. Wat er precies is misgegaan is me nog niet duidelijk maar we kwamen niet terug op het asfalt maar gleden een greppel naast de weg in en kwamen tot stilstand tegen een betonnen telefoonpaal. De Nissan is een sterke auto en de rolkooi is ook gewoon goed, Paul en ik konden zonder kleerscheuren uit de auto komen, “ vervolgt Roel.

“De Nissan heeft echt een flinke klap gehad en we gaan kijken wat de schade precies is. Dit betekend dat we de komende weken echt weer flink hard aan het werk moeten om tijdens de ELE Rally, wat natuurlijk onze thuiswedstrijd is, weer goed aan de start kunnen verschijnen. Het is wel frustrerend, vorig jaar zijn we in tien wedstrijden aan de start gekomen en hebben iedere wedstrijd de finish weten te halen. Dit jaar rijden we goede tijden, kunnen we het tempo steeds beter volgen maar bereiken we nu voor de tweede wedstrijd op rij niet de finish,” sluit Roel af.

Tekst: Persbericht VDZ Racing

Foto’s: Rallyaddict.nl (Ivo Rijniersce)

Comments

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.